Vereniging Grouwster Watersport

Home » Uncategorized » GWS-schouw van hot en epoxy

GWS-schouw van hot en epoxy

(tweede verslag: voorjaar 2013)

GWS schouw van hout en epoxy.

Het vorige verslag van de bouw van onze GWS-schouw van hechthout en epoxy schreef ik in oktober 2012. Inmiddels hebben we sinds dat verslag ongeveer 20x een lange middag aan de boot gewerkt. Meestal zijn we nu met drie man aan het werk waardoor vooral lastige klussen met lange platen wat sneller gaat. Hechthoutenplaten zijn 250 lang zodat voor bodem, kimmen, boord en boeisels steeds “lassen” gemaakt moeten worden. Door twee platen aan de uiteinden schuin af te schaven, kunnen ze met epoxy met die schuine vlakken aan elkaar gelijmd worden. Zo’n las is sterker dan het hout maar ook minder buigzaam en moet dus op een plaats komen die vrijwel vlak is.

Met gebruik van de mallen van dun triplex zagen we de definitieve stukken voor de romp uit platen van watervast hechthout. Voor de bodem 10 mm dik hechthout en voor de kimmen, boorden en boeisels 6 mm dik hechthout. De lange slappe stukken hechthout die je dan krijgt zijn voor bijvoorbeeld de boord en boeisel stukken van meer dan 5 meter lang. NB boord en boeisel gaan uit één stuk plaat.

Alles wordt vaak nagemeten en als het tot onze tevredenheid op het raamwerk van de hulpspanten past worden de platen, te beginnen met de bodemplaat op de spanten vastgeschroefd. Daarna worden de naden aan de buitenzijde geplakt met epoxypasta en een glasvezelband over de naad. Vervolgens maken we de hulpspanten los van de bouwladder en draaien de boot om. Dit gebeurd heel voorzichtig. De romp is nog erg slap als was het een slecht opgepompte rubberboot. Nu worden de naden aan de binnenzijde ook gevuld met een dikke afgeronde laag epoxypasta waarover weer een glasvezelband.

Voor de spiegel en het stevenbord zijn, net als de hulpspanten, ook mallen gebruikt. Deze worden nu vervangen door hechthout van 10 mm. En ook hier worden de naden op dezelfde wijze gevuld en afgewerkt met glasvezelband en epoxy. De romp is nu klaar maar nog erg slap. Stevigheid wordt pas verkregen als de boorden zijn verdikt, de mastbank er in is gebouwd en het skoushûske en een voordekje zijn gemaakt.

We beginnen met het verdikken van de boorden. Om gewicht te besparen maken we de boorden hol. De holte vullen we op met harde twee componenten PUR-schuim. Twee latten komen aan onder en bovenzijde van de boorden aan binnenzijde. Dan weer een laag van 6 mm hechthout. Ook nu zijn natuurlijk eerst mallen gemaakt van triplex, alles zorgvuldig vast geschroefd, daarna alles weer los en met epoxy vastgezet.

Door de bovenste lat boren we gaten. Door deze gaten spuiten we met een grote injectie spuit het gemengde PUR-schuim. Dit schuim vormt zich na mengen van de componenten in twee minuten, waarbij het 20x in volume toeneemt. Zodra het schuim uit een volgend boorgat komt wordt hierin een plug gestopt. Tevoren hebben we een model gemaakt met aan één zijde doorzichtig acryl, zodat we konden zien hoe het schuim zich in de holte zou gedragen. Het boord wordt aan voor en achterzijde afgerond, met voor een ojief.

Nu volgen het voordekje en de mastbank. Deze onderdelen worden natuurlijk anders dan in een ijzeren schouw. Ze moeten samen met het skoushûske stevigheid geven aan de romp. De mastbank moet ook veel kracht kunnen opvangen van mast en tuig. We maken daarom een doosconstructie gelijkend op het “zeilwerk” in een schip met spanten.

Het voordekje willen we enigszins bol maken. Een goed passende mal kost al enige moeite, maar het lukt. Het zal nog wel een winter duren voor het geheel klaar is. In de zomer vallen er vele bouwdagen uit omdat we natuurlijk willen zeilen.

Inmiddels hebben we een tweedehands zeil en fok en ook een mast, spriet en giek en twee oude eikenhouten GWS-zwaarden gekocht. Het roer zullen we denkelijk zelf van hechthout maken. We zoeken nog een goed adres voor roerbeslag en de botteloef.

15 mei 2013

Romp komt los van  hulp spanten

Romp komt los van hulp spanten

voordek

voordek

Pur schuim

Pur schuim

Advertenties